Veel stellen kiezen tóch nog voor een andere naam voor hun baby
Ken je dat? Jij loopt al jaren met een prachtige naam voor je toekomstige zoon of dochter, gebruikt je beste vriendin – die net wat eerder zwanger was dan jij – die naam ineens. Bijna 40% van de stellen die een kindje verwachten zegt om deze reden toch een andere naam voor hun eigen kroost te hebben gekozen.
Dat blijkt uit onderzoek onder 750 respondenten, uitgevoerd door Made for Moments. Aan het onderzoek deden voornamelijk vrouwen mee.
Wat we ook niet leuk vinden: als een naam al te vaak voorkomt. 38,4% van de mensen die een andere naam voor de baby hebben gekozen zegt dit te doen omdat de oorspronkelijke naam ‘niet origineel genoeg’ meer is. Nog eens 30,7% wil een bepaalde naam niet gebruiken omdat ze iemand kennen die zo heet – en die persoon vinden ze niet zo aardig.
Influencers
Inspiratie opdoen voor een mooie en originele babynaam kan op talloze plekken. Aanstaande ouders kijken vooral naar lijstjes met babynamen op het internet (73,9%), maar nemen ook namen van familieleden (11,7%) in overweging. Ook social media (8,7%) is voor een aantal mommies en daddies to be een inspirerende omgeving. Patricia Pauwels, online marketeer van Made for Moments: ‘We zagen vorig jaar al dat babynamen van influencers populairder worden. Ook als die niet gebruikelijk zijn, zoals Nówie van Famke Louise of Coco van Elise Boers.’
Vernoemen
94% van de ondervraagden zegt samen met zijn of haar partner de babynaam te hebben gekozen en het hier ook helemaal over eens te zijn. Wat wellicht helpt is het feit dat meer dan de helft van de respondenten hun kinderen een tweede, derde en soms zelfs vierde of vijfde naam zegt te hebben gegeven, meestal om de baby naar iemand te vernoemen. Pauwels: ‘We denken dat daarom ook wordt gekeken naar de familienamen; van oudsher of uit religieuze overwegingen worden kinderen nog regelmatig vernoemd naar hun ouders of grootouders.’
Er wordt dus een hoop energie gestoken in het kiezen van de babynamen, maar met resultaat: het gros van de ouders is nog steeds blij met de voornaam van hun eerste kind (87,5%). En die overige 12,5%? Voor hen komt de vraag nog ‘te vroeg’. Maar niemand zegt ontevreden te zijn.
Over dit onderzoek van Made for Moments
Aan dit onderzoek van Made for Moments deden 750 respondenten mee uit Nederland en België. In totaal namen 705 vrouwen en 45 mannen deel aan het onderzoek. 156 respondenten wonen in België, 594 respondenten verspreid over Nederland. Alle respondenten hebben een of meerdere kinderen.
Made for Moments is een webshop gespecialiseerd in onder andere babykaartjes. Ze maken gepersonaliseerde kaarten en producten om speciale levensmomenten te vieren – dat kan dus ook een trouwkaart, uitnodiging of wanddecoratie zijn.
Geef een reactie