thuisonderwijs

Iris vertelt; ik geef mijn kinderen thuisonderwijs

Vandaag heb ik een erg interessant artikel, namelijk eentje over thuisonderwijs. Iris geeft thuisonderwijs aan haar kinderen en in dit artikel vertelt ze erover.

Mijn naam is Iris van Meer, ik ben 34 jaar en ik geef samen met mijn man Roel onze 4 kinderen thuisonderwijs. In Nederland mag je om drie verschillende redenen thuisonderwijs geven. Als je een reizend bestaan hebt (bijvoorbeeld als kermisartiest of binnenvaartschipper), als je kind psychisch of fysiek niet in staat is om naar school te gaan, of als je een levensovertuiging hebt waar geen scholen van zijn op redelijke afstand van jouw woonadres.

Wij hebben om de laatste reden vrijstelling van schoolplicht/leerplicht voor onze oudste 3 kinderen, vanaf dat ze leerplichtig zijn op 5 jarige leeftijd. Ze zijn nooit naar school geweest, dat is één van de voorwaarden om je op deze wet te kunnen beroepen. De jongste is net 2 jaar geworden en dus nog te klein voor vrijstelling, maar ook voor haar zullen we ter zijne tijd beroep doen op deze onderwijswet.

Eerlijk beeld over thuisonderwijs ontbreekt

Ik vertel graag over thuisonderwijs. Ik heb de hoop dat steeds meer mensen weten over thuisonderwijs, niet omdat ik denk dat iedereen dan voor thuisonderwijs kiest, maar wel omdat ik vind dat het belangrijk is dat ouders de voor hen passende keuze kunnen maken. Je weet pas of je keuze klopt als je alle mogelijkheden kunt onderzoeken. Over thuisonderwijs bestaan veel onterechte vooroordelen, waardoor sommige mensen die wél kritisch zijn op het onderwijs en een levensovertuiging hebben waarvan geen scholen bestaan, tóch niet voor thuisonderwijs kiezen. Terwijl ze dat met eerlijke en volledige informatie misschien wél zouden doen. Er zijn circa 25.000 kinderen die zijn uitgevallen op school en veel van hun ouders zeggen: “Had ik maar geweten dat thuisonderwijs bestond, dan had ik er toen voor gekozen.”

Werk en opvang

Ik leg je graag uit hoe wij onze dagen inrichten, omdat ik trots ben op ons gezin en omdat deze alternatieve vorm van leven ons echt heel goed bevalt. Mijn man werkt drie dagen per week in loondienst bij een IT-bedrijf. Hij kan op de ligfiets of met de trein naar het werk en als het nodig is ook thuiswerken. Ik heb een eigen onderneming om mensen (beter) te leren haken, haakpatronen te delen en online haakles te geven.

Twee dagen in de week is er een lieve, creatieve gastouder bij de kinderen. Die volgt het ritme zoals wij het ook volgen, maar gaat ook graag met de kinderen naar de speeltuin, kinderboerderij, een museum, een ijsje kopen: leuke goed gevulde inspirerende dagen! De gastouder zorgt ervoor dat wij tijd hebben om geconcentreerd te werken, afspraken buiten de deur te maken waar de kinderen niet mee naar toe kunnen en af en toe een dagje met z’n tweetjes weg te kunnen. Ze doet ook dingen waar wij niet perse heel dol op zijn, zoals knutselen. We krijgen voor de gastouder kinderopvangtoeslag, dus de kosten vallen reuze mee.

Een typische dag

We staan ’s ochtends met de kinderen mee op, meestal is dat rond 7 uur. Onze kinderen kunnen nu eenmaal niet uitslapen, ook al is er geen stress van op tijd de deur uit gaan…. We kleden ons aan, ruimen boven eventueel een beetje op en gaan dan beneden ontbijten. Dat doen we eigenlijk altijd met z’n allen samen. Na het ontbijt vertrek ik op werkdagen naar zolder en/of mijn man naar kantoor.

Na het ontbijt komt de ‘schoolwerk’ portie van de dag. Dan werken we met de oudste drie kinderen geconcentreerd aan drie belangrijke vaardigheden: rekenen, schrijven en lezen. Dat doen we met allerlei verschillende middelen. Schrijfschriftjes van de methode Schriftcode, rekenboeken van de methode Rekenwonders en lezen uit allerlei bibliotheek boeken. Ook maken we dankbaar gebruik van Junior Einstein: een app/website waar je als ouder een weektaak klaar kunt zetten voor je kind, die het dan op eigen tempo kan maken. Het fijne van Junior Einstein voor ons als ouder, is dat we heel goed kunnen zien en bijhouden waar welk kind zit en waar het moeite mee heeft, zodat we constant kunnen bijschaven.

Soms doen we thema-onderwijs: de kinderen kiezen dan iets waar ze interesse in hebben. De laatste keer was dat paarden, salamanders en tractors. Ik zoek dan online naar (vaak Engelstalige) thuisonderwijspakketjes en print het uit. Of, als ik meer zin/tijd heb en het zelf ook een boeiend onderwerp vind, dan zoek ik zelf in de bieb en online naar allerlei informatie over het onderwerp en maak ik zelf een pakketje.

Na circa 2 uur zit het ‘schoolwerk’ stuk van de dag erop. We eten wat fruit en gaan meestal naar buiten. Gewoon spelen in de tuin, of werken in de moestuin, of met de wandelwagen, skeelers, stepjes en fietsen ergens naar een speeltuin of een boodschap doen. Ik probeer dit ook bij slecht weer te doen, al is het bij goed weer wel echt makkelijker om de 2 uur buiten te halen op een dag…

Rond de lunch gaat de jongste naar bed en spelen de oudste kinderen vaak weer buiten. ik kan dan wat huishouden doen, een boek lezen of wat werken. Vaak doen we samen een spel. Dat is stiekem óók thuisonderwijs, een stroming die Gameschooling heet, waarbij je (bord)spellen inzet om bepaalde vaardigheden te leren. Zo spelen we Yathzee om de tafels en optellen te oefenen, Monopoly om te oefenen met geld, schaken om vooruit te denken, Minecraft om allerlei gave dingen te bouwen en de Sims om te kijken hoe je je leven en huis in kunt richten. Super leerzaam, zonder dat ze het doorhebben. We passen de spelletjes aan op het niveau van de kinderen en zijn zeker van plan om ook ingewikkeldere bordspellen met hen te doen als ze wat ouder zijn.

Nadat de jongste wakker is, gaan we regelmatig naar een museum of de bibliotheek. Ik denk dat we de 30 musea dit jaar makkelijk gaan halen! Ook hebben we een dierentuinabonnement, voor een dierentuin met binnenspeeltuin, waar we dus ook in hele regenachtige weken lekker kunnen ravotten. De kinderen zitten ook op zwemmen, waterpolo, scouting, knutselen en in de kinderboekenjury, dus de middagen bestaan ook veel uit het heen en weer fietsen om iedereen op tijd overal te krijgen.

Extra belangrijk vinden we dit ‘drukke programma’, zodat de kinderen veel contact met andere kinderen hebben ‘na schooltijd’. We wonen in een hofje met 60 kinderen, dus ook thuis hebben ze veel vriendjes om mee te spelen. Het is een veelgehoorde misvatting over thuisonderwijs, dat deze kinderen niet sociaal zouden worden. Ik zie bij mijn kinderen juist heel sociaal gedrag: ze kunnen goed met leeftijdsgenoten én met volwassenen én met kinderen van andere leeftijden, omdat ze veel met -iedereen- omgaan. Ze zijn niet veroordeeld tot hele dagen doorbrengen met dezelfde 30 kinderen die toevallig in hetzelfde jaar geboren zijn en in hetzelfde postcodegebied wonen, 8 jaar lang.

Voordelen van thuisonderwijs

Ik vind het een zegen, dat thuisonderwijs. Mijn kinderen en wij als ouders hebben véél meer tijd met elkaar, die we veel vrijer kunnen indelen. We zijn heel veel in beweging, in de buitenlucht en kunnen het onderwijs vormgeven met inhoud die wij belangrijk achten, zoals moestuinieren, bakken, koken maar zeker ook Engels, Nederlands en rekenen. We kunnen hele middagen voorlezen en luieren, of juist veel verschillende musea bezoeken. Ik leer elke dag zelf bij van de vragen van de kinderen (wist je dat salamanders door hun huid ademen bijvoorbeeld?) en ik zou het voor geen goud willen missen.

Naast de tijd, is het een voordeel dat je op rustige momenten vakanties kunt boeken, pretparken kunt bezoeken en afspraken kunt maken bij de kapper en tandarts. Je kunt doordeweeks bij opa en oma langs en niet alle afspraken hoeven in de weekenden gepropt. Je kunt zelf bepalen wanneer je je kind seksuele voorlichting geeft en op welke manier dat dan moet gebeuren. Je kunt lange reizen maken wanneer je dat wilt, zonder verantwoording af te hoeven leggen aan een schooldirecteur. Je kunt pyjamadagen houden als je kind te moe is of ergens mee zit, waardoor het gezonde mental health gewoontes kan opbouwen.

Doordat je je kind zelf lesgeeft, kun je ook het niveau heel precies aanpassen. Ik heb niet de illusie of arrogantie dat ik het beter kan dan PABO afgestudeerden, maar ik denk wél dat het veel eenvoudiger en efficiënter is om 3 kinderen te onderwijzen, dan 30. Doordat ik mijn kinderen door en door ken, kan ik het niveau van de instructie heel goed op hen aanpassen, waardoor er minder tijd verloren gaat. Ook hoef ik geen klassenmanagement te doen, waardoor het onderwijs in minder tijd rond is.

Nadelen van thuisonderwijs

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo kun je minder makkelijk allebei hele dagen werken, omdat er simpelweg geen kinderopvang open is voor kinderen van 4 jaar en ouder. Je moet het zelf regelen met oppas, gastouder of opa’s en oma’s, of je moet het doen met één inkomen.

De kosten van het onderwijsmateriaal, de uitstapjes en knutselmaterialen komen ook allemaal bij de ouders terecht. Je kunt nergens extra vergoedingen ofzo aanvragen en het geld dat normaliter naar de basisschool van je kind gaat, komt niet ineens bij jou terecht. Ik vind dat overigens een goede zaak, want wie betaalt, bepaalt en ik bepaal het liever zelf.

De verantwoordelijkheid ligt ook helemaal bij de ouders en dat kan een zware last zijn. Ik denk overigens dat een ouder altijd verantwoordelijk is voor zijn kind, maar veel mensen zien het onderwijs toch als verantwoordelijkheid van de school, waardoor het lichter wordt voor de ouder als er iets niet goed gaat met het onderwijs.

Ten slotte kan de kritiek van buitenaf irritant zijn. Ik heb er inmiddels best een olifantenhuid voor gecreëerd, maar de zinloze vooroordelen zijn om moe van te worden. Hoe vaak ik het woord “Ruinerwold” al heb moeten horen, ongelofelijk. Ik vind het verschrikkelijk wat daar gebeurd is, maar er gebeuren óók elke dag verschrikkelijke dingen in gezinnen waarbij de kinderen wél naar school gaan. En er gebeuren elke dag prachtige dingen in gezinnen waar de kinderen thuisonderwijs krijgen. Het bestaat allemaal. Een goed gesprek over onze vorm van leven ga ik graag aan, mits de andere partij ook open staat om kritisch te kijken naar het onderwijs in Nederland, verder dan ‘zo heurt het nu eenmaal’

Tot slot

Wat leuk dat je dit stuk gelezen hebt, dankjewel. Ik ben benieuwd naar jouw mening over thuisonderwijs, het beeld dat je ervan hebt en of je thuisonderwijs zou overwegen voor jouw jonge kind.

Ons gezin kun je volgen via www.eenmooigezin.nl of @eenmooigezin op Instagram.

Wil je ook je verhaal met ons delen? Stuur dan een mailtje naar malou_beld@live.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.