uitval ouders

Pro Parents lanceert platform dat uitval van jonge ouders op werkvloer moet voorkomen

Het ouderschap kan behoorlijk vermoeiend zijn, daar ben je het vast wel mee eens. Steeds meer werkende ouders kampen met vermoeidheid, stress en depressieve klachten. Pro Parents lanceert daarom een nieuw platform dat werkgevers kunnen inzetten om deze problemen te voorkomen. Het Nederlandse Health Tech bedrijf maakt vandaag een pre-seed financiering van € 600.000 bekend.

De financieringsronde wordt geleid door ontwikkelingsmaatschappij OostNL. Daarbij is een syndicaat van maar liefst twaalf informal impact investors aangehaakt. Die zich bovendien al gecommitteerd hebben aan de volgende ronde, met minimaal dezelfde inleg. De financiering volgt op eerdere corona innovatie steun vanuit de Goldschmeding Foundation en samenwerking met het ministerie van VWS. Pro Parents is al sinds 2013 actief en heeft zich gespecialiseerd in training, coaching en verbeterprogramma’s op de werkvloer. Die kennis wordt nu omgezet in een nieuw digitaal platform, om zo de uitstroom van aanstaande en werkende ouders tegen te gaan.

Goed werkgeverschap

Werkende ouders zijn een snelgroeiende populatie op de arbeidsmarkt: 66% van de ouders is een zogeheten dual-earner. Maar liefst 70% van hen vindt dat de werkgever niet genoeg rekening houdt met de intensieve levensfase waarin ze zitten. Inmiddels ervaart één op de acht werkende ouders met kinderen tot vier jaar regelmatig problemen, zoals oververmoeidheid en stress. De kosten door uitval bedragen miljarden euro’s per jaar. “Bedrijven herkennen het probleem. Toch weten ze vaak niet precies om welk soort gezondheidsklachten het gaat, hoeveel jonge ouders daardoor uitstromen en wat dat de organisatie kost. Werkgevers willen de uitstroom van talent voorkomen, maar beschikken niet over effectieve schaalbare interventies”, aldus Joyce Knappe, founder van Pro Parents.

Het Netflix-model

Pro Parents wil dit probleem oplossen met een nieuw e-learning- en coachingsplatform. Het bedrijf hanteert daarbij het Netflix-model. Werkgevers sluiten een abonnement af en bieden hun medewerkers daarmee onbeperkt toegang tot online hulp. “Aanstaande en jonge ouders krijgen onderbouwde content die helemaal is toegespitst op hun persoonlijke situatie. Heb je bijvoorbeeld te maken met een vroeggeboorte of tweeling, dan krijg je meteen relevante informatie over je belastbaarheid, herstel en relevante wet- en regelgeving. Ook kun je hier rechtstreeks advies vragen aan een professional”, zegt Knappe. Bij de ontwikkeling van het platform werkt Pro Parents samen met onder andere TNO en de Radboud Universiteit. Daarnaast zijn verschillende grote werkgevers nauw betrokken in de demo en testfase waaronder BDO Accountants, Bol.com, De Brauw en Mensely.

Enorm groeipotentieel

In de Verenigde Staten zijn al meerdere techbedrijven met goed werkgeverschap voor gezinnen aan de slag gegaan. Onder hen Cleo en Maven, dat afgelopen jaar zelfs de status van unicorn wist te bereiken. “Het is een niche, maar wel een niche met een enorm groeipotentieel. In Europa is Pro Parents bovendien één van de weinige partijen die aan een technologie-oplossing werkt om de uitval van jonge ouders op de werkvloer aan te pakken”, aldus Knappe. Met het opgehaalde bedrag gaat Pro Parents het team uitbreiden, de ontwikkeling van het platform verder gestalte geven en zich voorbereiden op internationalisering. Binnen nu en twee jaar wil het bedrijf namelijk de grens over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.